Odpady. Produkujemy ich coraz więcej, gdyż kupujemy coraz więcej. I liczba różnych opakowań na wiatach śmietnikowych rośnie w zastraszającym tempie. Co prawda, coraz więcej zwolenników zyskuje trend, aby radykalnie zmniejszyć ilość odpadów wytwarzanych w domu, szkole czy pracy, ale idea ta jest jeszcze w powijakach.
Jak zatem postępować z odpadami? Po pierwsze zapobiegać ich powstawaniu, po drugie – nie wyrzucać, ale użyć ponownie, po trzecie – recykling, na końcu – unieszkodliwianie.
Zapobieganie powstawaniu odpadów i ograniczanie ich ilości było od zawsze jednym z priorytetów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Fundusz wspiera także wdrażanie systemów selektywnej zbiórki oraz nowoczesnych technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów.
Właśnie zakończył się jeden z takich projektów. Realizowany był przez firmę ELWOZ oddział Sierakowice, która zajmuje się m.in. transportem odpadów z powiatu kartuskiego. Dotychczas odpady wywożone były z prywatnych posesji bezpośrednio do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) w Gdańsku lub w Chlewnicy. Chlewnicę od Kartuz dzieli około 70 km. To rozwiązanie było nieracjonalne. Każdego dnia 12 śmieciarek jechało do RIPOK-u w Chlewnicy. Tam tony odpadów były odbierane i przetwarzane. Zarząd firmy ELWOZ podjął decyzję o budowie stacji przeładunkowej odpadów w Somoninie. Inwestycja dofinansowana została ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Teraz odpady trafiają najpierw do stacji przeładunkowej w Somoninie, gdzie są przeładowywane ze śmieciarek na samochód ciężarowy z przyczepą. W przyczepie mieszczą się dwa kontenery o pojemności 40m3 każdy. Z Somonina odpady przewożone są do RIPOK Chlewnica.
Dzięki tym udogodnieniom zmniejszyły się koszty transportu odpadów i przede wszystkim ograniczona została ilość spalanego paliwa. „Ilość spalanych paliw zredukowana została o połowę. Samochody ciężarowe mają nawet trzykrotnie większą pojemność od wcześniejszych śmieciarek” – wyjaśnia Rafał Makurat – wiceprezes ELWOZ-u. A specjalistyczny samochód ciężarowy wyposażony jest w system redukcji spalin EURO 6, co dodatkowo powoduje zmniejszenie spalania paliw samochodowych o 5%.
W ramach realizacji projektu przebudowana została hala do przeładunku odpadów. Wykonano remont instalacji elektrycznej wraz z montażem nowego oświetlenia elektrycznego. Utwardzono plac manewrowy. Firma ELWOZ zakupiła także cztery kontenery do przewozu odpadów, wagę samochodową wraz z systemem komputerowym.
Koszt całej inwestycji to ponad 800 000 zł, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku udzielił pożyczki w wysokości 500 000 zł.