Modernizacja energetyczna budynków Ochotniczych Straży Pożarnych w województwie pomorskim

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku ogłasza nabór wniosków „Modernizacja energetyczna budynków Ochotniczych Straży Pożarnych w województwie pomorskim” w ramach Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych Część 3) Modernizacja energetyczna budynków Ochotniczych Straży Pożarnych”.

UWAGA! Aktualizacja

Informujemy, że w związku ze zmianą treści programu priorytetowego „Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych Część 3) Modernizacja energetyczna budynków Ochotniczych Straży Pożarnych” zaktualizowany został Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie.

Wprowadzone zmiany:

  • Okres kwalifikowalności kosztów wydłużono do 31.07.2026 r.
  • Termin zakończenia przedsięwzięć przesunięto na 31.07.2026 r.

Aktualny Regulamin naboru oraz program priorytetowy jest dostępny do pobrania w sekcji dokumentów naboru.

O programie

Celem naboru jest: 

  1. zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków Ochotniczych Straży Pożarnych położonych na terenie gmin liczących do 20 tys. mieszkańców, 
  1. polepszenie stanu infrastruktury służącej utrzymaniu i zabezpieczeniu specjalistycznego sprzętu i urządzeń technicznych, wykorzystywanych w akcjach ratowniczych oraz podczas usuwania skutków zagrożeń, poprzez modernizację budynków Ochotniczych Straży Pożarnych, o których mowa w ppkt a)

Termin

od dnia 04.03.2025 r. do 07.04.2025 r.

Nabór wniosków wydłużony do 30.04.2025 r.

Dla kogo?

Nabór adresowany jest do jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych lub gmin z terenu województwa pomorskiego, wskazanych przez ministra właściwego ds. klimatu, dysponujących prawem własności lub innym tytułem prawnym do budynku/budynków lub/i nieruchomości gruntowej, na której realizowane jest przedsięwzięcie z prawem dysponowania obejmującym okres nie krótszy niż do końca okresu trwałości przedsięwzięcia (co najmniej 5 lat od dnia zakończenia przedsięwzięcia). Lista jednostek OSP i gmin wskazanych do dofinansowania stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.

Zasady dofinansowania

Dofinansowanie udzielane będzie w formie dotacji do 100% kosztów kwalifikowanych. Kwota dofinansowania ze środków udostępnionych przez NFOŚiGW oraz własnych WFOŚiGW w Gdańsku nie może przekroczyć wartości stanowiącej iloczyn gmin na terenie których zostały wskazane jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych i kwoty 500 tys. zł.

Maksymalna kwota dofinansowania nie może przekroczyć 500 tys. zł na gminę, bez względu na liczbę jednostek uprawnionych do wsparcia na jej terenie.

Co obejmuje dofinansowanie?

Do naboru mogą zostać zgłoszone zadania polegające na: 

  1. termomodernizacji budynku/budynków Ochotniczych Straży Pożarnych, 
  2. instalacji OZE na terenie obiektów Ochotniczych Straży Pożarnych, 
  3. wymianie źródła ciepła w budynku/budynkach Ochotniczych Straży Pożarnych.  

które realizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa Budowlanego oraz Wytycznymi Technicznymi stanowiącymi załącznik nr 1 do programu priorytetowego.

Koszty kwalifikowane

od dnia 01.01.2024 r. do dnia 30.09.2025 r. Okres kwalifikowalności kosztów jest rozumiany jako data wystawienia faktury.

Dofinansowanie mogą uzyskać przedsięwzięcia, które zostaną zakończone nie później niż do dnia 30.09.2025 r. 

Zadanie nie może zostać zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Przez zakończenie przedsięwzięcia należy rozumieć datę podpisania protokołu odbioru końcowego lub datę uprawomocnienia się decyzji pozwolenia na użytkowanie (jeżeli jest wymagana) albo datę oświadczenia inwestora, że właściwy organ nadzoru budowlanego nie wniósł zastrzeżeń po dokonaniu zgłoszenia (o ile jest wymagana).

Szczegółowe warunki udzielenia dotacji określone zostały w treści programu priorytetowego oraz w Regulaminie naboru wniosków, stanowiących załączniki do niniejszego ogłoszenia na dole strony.

Sposób składania wniosków

Zgłoszenia przyjmowane są bezpośrednio w siedzibie Funduszu, za pośrednictwem poczty pod adresem 80-861 Gdańsk, ul. Rybaki Górne 8 lub przez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) oraz usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (E-Doręczenia), przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu potwierdzonego profilem zaufanym.  

Za termin złożenia wniosku uznaje się datę wpływu papierowej wersji wniosku do Funduszu lub na skrzynkę podawczą Funduszu znajdującą się na ePUAP lub za pomocą e-Doręczenia.

Pliki do pobrania

ETAP DO ROZLICZENIA UMOWY

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku © 2024